PENGARUH PRODUCT, PRICE, PLACE, PROMOTION DAN SELEBGRAM TERHADAP KEPUTUSAN BERBELANJA ONLINE PRODUK FASHION DI APLIKASI SHOPEE (Studi Kasus Pada Pengguna Aplikasi Shopee Di Kota Padang)

Authors

  • Henryanto Abaharis Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi KBP
  • Salma Syukri Yusra Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi KBP

DOI:

https://doi.org/10.55681/economina.v1i4.168

Keywords:

Product, Price, Location, Promotion, Celebgram, Purchase Decision

Abstract

The purpose of this study was to determine and analyze the effect of product, price, location, promotion and celebrity on consumer decisions to shop for fashion products in the Shopee application. The population in this study were all active daily application users of the Shopee online shopping site in the city of Padang. Determining the number of samples in this study using the Cochran formula, with a total sample of 96 respondents. The sampling technique used is purposive sampling, a sampling method that takes a basic sample based on certain criteria. The data analysis technique used is multiple linear regression and statistical t test. The results showed that the product, price, location, promotions and celebgram have a significant effect on consumer decisions to shop for fashion products on the Shopee application in the city of Padang. In an effort to improve consumer purchasing decisions in the future, it is recommended to Shopee management, especially stores that sell Fashion products on the Shopee Application, to continue to improve product, price, location, promotions and celebgram.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmed, Naveed, et al. 2014. Credibility of Celebrity Endorsement and Buying Intentions an Evidence from Students of Islamabad, Pakistan. International Letters of Social and Humanistic Sciences ISSN: 2300-2697, Vol. 20, pp 1-13.

Alhaq, D.D dan Dewi, C.K. 2020. Pengaruh Marketing Mix Terhadap Minat Beli Bright Gas Di Kota Bandung. e-Proceeding of Management : Vol.7, No.2 Desember 2020.

Autoprawira, B.H dan Retnawati, B.B. 2018. Analisis Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap Minat Beli Melalui Variabel Citra Merek Produk Piero. Fokus Ekonomi Vol. 15 No.1 Juni 2020 : 1 – 18.

Cahya, Agus Dwi, dkk. 2021. Pengaruh Marketing Mix Terhadap Minat Beli Konsumen Pada Usaha Mikro Kecil dan Menengah Konveksi Ega Collection. Jurnal Ekonomi dan Bisnis Dharma Andalas Volume 23 No 2, Juli 2021 P- ISSN 1693 - 3273 E- ISSN 2527 – 3469.

Gunawan, F.A dan Dharmayanti, D. 2014. Analisis Pengaruh Iklan Televisi Dan Endorser Terhadap Purchase Intention Pond’s Men Dengan Brand Awareness Sebagai Variabel Intervening. Jurnal Manajemen Pemasaran Petra Vol. 2, No. 1, (2014) 1-14.

Harly, G.S dan Octavia, D. 2014. Pengaruh Endorsement Fashion Blogger Terhadap Minat Beli Merek Lokal Pada Tahun 2013 – 2014 (Studi Kasus Pada Fashion Blogger Evita Nuh). Jurnal Manajemen Indonesia Vol. 14. No. 2 Agustus 2014.

Hutapea, R.C.D dan Herman, H. 2020. Pengaruh Marketing Mix Terhadap Minat Beli Konsumen Pada Pt. Capella Dinamik Nusantara Kota Batam. Khazanah Ilmu Berazam Open Journal System e-ISSN : 2621-9441 p-ISSN : 2623-1041. Volume 3, Nomor 3, September 2020.

Jannah, M dan Ashal, F.F. 2019. Analisis Penerapan Bauran Pemasaran (Marketing Mix) Berbasis Syariah Dalam Meningkatkan Minat Beli Konsumen Pada Produk Nozy Juice Di Kota Banda Aceh. Jihbiz Vol. 1 No. 1 Januari 2019.

Kotler, Philip dan Keller, Kevine., L. (2009). Manajemen Pemasaran (13th ed.). Jakarta: Erlangga.

Lutfiah, Rizki Ivah, dkk. 2021. Pengaruh Bauran Pemasaran (Marketing Mix) Terhadap Minat Beli Konsumen di Okui Kopi 3.0 Surabaya. Jurnal Ilmu Pertanian,Kehutanan dan Agroteknologi; ISSN: 2580-0035. Volume 22 Nomor 1 Maret 2021, AGRI-TEK.

Pakpahan, Rahmi, dkk. 2021. Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap Minat Beli Alat Tulis Kantor (Atk) Di Lia Oto Jl. Sutan Soripada Mulia No. 29 Padangsidimpuan. Jurnal Misi Institut Pendidikan Tapanuli Selatan (IPTS), ISSN : 2615 – 319X Vol. 4 No. 3 Agustus 2021.

Reni, Dewi dan Febriansyah. 2020. Peran Bauran Pemasaran Di Minimarket 212 Mart Karawaci Tangerang Dalam Mendorong Minat Beli Konsumen. Journal of Islamic Economics, Business and finance Vol. 10 No. 1 (Jan-Jun) 2020 e-ISSN 2684-6772.

Sarwono, Jonathan. 2018. Statistik Untuk Riset Skripsi. Yogyakarta: Andi Offset

Setiawan & Sugiharto. 2014. Pengaruh Marketing Mix Terhadap Keputusan Pembelian Toyota Avanza Tipe G di Surabaya. Surabaya : Jurnal Manajemen Pemasaran Vol. 2 No.1 Tahun 2014.

Shimp, T. A. (2003). Periklanan Promosi Aspek Tambahan Komunikasi Pemasaran Teroadu (5th ed.). Jakarta: Erlangga.

Stephanie, E. 2013. Pengaruh Kredibilitas Endorser terhadap Minat Beli Melalui Sikap Atas Iklan Pada Produk Shampo L’oreal di Surabaya. Jurnal Imliah Mahasiswa Universitas Surabaya Vol. 2 No. 2.

Stephanie, E. 2013. Analisa Pengaruh Rio Dewanto Dan Donita Sebagai Celebrity Endorser Terhadap Minat Beli Produk Axe Anarchy Dengan Daya Tarik Iklan Dan Efek Iklan Sebagai Variabel Intervening. Jurnal Manajemen Pemasaran Vol. 1, No. 2, (2013) 1-9.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Manajemen. Bandung: Alfabeta.

Sukotjo, S dan Radix. 2010. Analisa Marketing Mix-7P (Produk, Price, Promotion, Place, Partisipant, Process, dan Physical Evidence) terhadap Keputusan Pembelian Produk Klinik Kecantikan Teta di Surabaya. Jurnal Mitra Ekonomi Dan Manajemen Bisnis, Vol.1, No. 2, Oktober 2010, 216-228 ISSN 2087-1090, 1(2), 216–228.

Sunyoto, D. (2011). Analisis Regresi dan Uji Hipotesis. Yogyakarta: CAPS.

Thabit H. Thabit & Manaf B. Raewf. 2018. The Evaluation of Marketing Mix Elements : A Case Study. International Journal of Social Sciences & Educational Studies ISSN 2520-0968, March 2018, Vol.4, No.4.

Umar, H. (2013). Metode Penelitian Untuk Skripsi dan Tesis Bisnis. Jakarta: PT. Raja Grafindo.

Walean, Ronny H, dkk. 2020. The Effect Of Marketing Mix Towards Consumer Purchase Intention In Carrefour Transmart Kawanua. Klabat Journal of Management | Vol. 1 | No.2 | September 2020.

Downloads

Published

2022-12-14

How to Cite

Abaharis, H., & Yusra, S. S. (2022). PENGARUH PRODUCT, PRICE, PLACE, PROMOTION DAN SELEBGRAM TERHADAP KEPUTUSAN BERBELANJA ONLINE PRODUK FASHION DI APLIKASI SHOPEE (Studi Kasus Pada Pengguna Aplikasi Shopee Di Kota Padang). JURNAL ECONOMINA, 1(4), 751–767. https://doi.org/10.55681/economina.v1i4.168