Potensi Ekspor Kerajinan Makrame Buatan Indonesia di Pasar Amerika Serikat
Keywords:
Export, E-commerce, Macrame, United StatesAbstract
This research discusses the SWOT analysis of macrame handicrafts using cotton ropes that require high skill, accuracy, and time in making so that they have selling value. The purpose of this study is to determine the identification of strengths, weaknesses, opportunities, threats, product marketing strategies, product manufacturing, and exports, especially to the United States market. The data for this analysis was taken with a qualitative method through secondary data and identifying market conditions, opportunities, and obstacles in the export process. The results show that macrame has great potential to be exported and marketing through social media and e-commerce platforms can increase global sales. With this research, it is hoped that it will help expand the market reach of macrame artisans in international e-commerce.
Downloads
References
Adiro, A.P, & Zubaidah (2018, February 1). Transformasi Bentuk Flora ke Dalam Elemen Dekorasi Interior Menggunakan Teknik Makrame
https://ejournal.yasin-alsys.org/aldyas/article/view/1226/974
Al’azmi, M. I., Fatihah, M. F., Rahmani, A., Putri, S. A., & Atamtajani, A. S. M. (2024). Pengembangan minat siswa terhadap kerajinan makrame melalui pelatihan teknik dasar pembuatan hiasan dinding makrame. SELAPARANG: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 8(2), 1147–1156. https://journal.ummat.ac.id/index.php/jpmb/article/view/23050
Azizah, K. N., & Amrullah, R. S. (2024, Januari 5). Penggunaan media sosial dan e-commerce sebagai media pemasaran dalam mendukung potensi ekspor produk. Neraca: Jurnal Ekonomi, Manajemen dan Akuntansi, 2(1), 178–188. http://jurnal.kolibi.org/index.php/neraca/article/view/710/675
Badan Pusat Statistik. (2024, February 15). Perkembangan ekspor dan impor Indonesia. https://www.bps.go.id/id/pressrelease/2024/02/15/2335/ekspor-januari-2024-mencapai-us-20-52-miliar--turun-8-34-persen-dibanding-desember-2023-dan-impor-januari-2024-senilai-us-18-51-miliar--turun-3-13-persen-dibanding-desember-2023.html
Charis, J. C. C., otty, G. V., Wiraputra, A. L., & Parani, R. (2023). Kekuatan Pemasaran Digital: Analisis Dampak Iklan, Celebrity Endorsement, Dan Influencer Marketing Terhadap Niat Beli Konsumen. Jurnal Ilmu Komunikasi Dan Media Sosial (JKOMDIS), 3(3), 709–714.
https://doi.org/10.47233/jkomdis.v3i3.1217
Daryanto, W.M, & Indrajaya, A.N. (2019, November 1). Pelatihan seni Keterampilan Makrame dan Penjualan Online untuk Remaja Putri di Panti Asuhan Darusholihat. https://jscd.ipmi.ac.id/index.php/jscd/article/view/1/1
Gading, Putri Salamah and, Siti Fatimah Nurhayati, S.E, M.Si (2024) Ekspor Kerajinan Tangan "Theme Beads Bracelet" ke Pasar Internasional. https://eprints.ums.ac.id/121764/1/E-PRINT%20PUTRI%20SALAMAH%20GADING_B300200335_EKONOMI%20PEMBANGUNAN%20UMS.pdf
Hetami, A. A., Fourqoniah, F., Aransyah, M. F., Wediawati, T., Arsyad, A. W., Farmawati, W. K., Sari, D. W., & Derama, T. (2021). Peningkatan dan pengembangan mutu produk pengrajin kerajinan tangan di Kota Samarinda. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 5(6), 3591–3601. https://journal.ummat.ac.id/index.php/jmm/article/download/5822/pdf
Juli Atika., Laras Purwanti (2022, 01 April 24). PEMANFAATAN SENI KERAJINAN TANGAN MAKRAME UNTUK DEKORASI RUANGAN DENGAN KONSEP ART DECO. Potensi Utama Medan University. 2829-0186. https://prin.or.id/index.php/JURRSENDEM/article/download/226/241
Kementerian Perdagangan Republik Indonesia. (n.d.). INATRIIMS - Country Information. Retrieved December 10, 2024, from
https://inatrims.kemendag.go.id/country/all
Kusumo, A. (2011, Januari). ROMANTISME MOTOR ANTIK SEBAGAI SUMBER IDE PERANCANGAN KARYA TEKSTIL. https://digilib.uns.ac.id/dokumen/download/21299/NDI2ODY=/Romantisme-Motor-Antik-Sebagai-Sumber-Ide-Perancangan-Karya-Tekstil-Binder1.pdf
Mashuri, M., & Nurjannah, D. (2020). Analisis SWOT sebagai strategi meningkatkan daya saing (Studi pada PT. Bank Riau Kepri Unit Usaha Syariah Pekanbaru). PS (Jurnal Perbankan Syariah), 1(1), 97–112. https://www.ejournal.stiesyariahbengkalis.ac.id/index.php/jps/article/view/205/200
Purbandari, T., Immanuela I., & Handayani D. (2018). PKM MELALUI USAHA MACRAME UNTUK MENINGKATKAN KESEJAHTERAAN EKONOMI KELUARGA DI KELURAHAN MANISREJO, KOTA MADIUN. https://www.academia.edu/download/71983191/212.pdf
Putri, W. A., & Rahmawati, Y. (2024). Pelatihan pembuatan kerajinan tangan dari benang macrame pada anak-anak di Desa Wisata Sangurejo Kecamatan Turi Kabupaten Sleman. Kurnia Mengabdi: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 83-89. https://doi.org/10.61476/zk041362
Rais, M. A., Azhad, M. N., & Izzudin, A. (2022). Penentuan strategi pemasaran UMKM menggunakan analisis SWOT. Budgeting: Journal of Business, Management and Accounting, 3(2), 164–175. https://journal.ipm2kpe.or.id/index.php/BUDGETING/article/view/3874/236
Sabilla, M. (2021, Desember 2). Perancangan Backdrop untuk Pernikahan menggunakan teknik Makrame.
https://jurnal.isi-ska.ac.id/index.php/TXT/article/view/2807
Setiofitria, N., & Hendrawan, A. (n.d.). Pengaplikasian Teknik Stensil dengan Pewarna Indigofera pada Produk Fesyen. School of Creative Industries, Telkom University, Bandung, Indonesia. Retrieved from https://openlibrarypublications.telkomuniversity.ac.id/index.php/artdesign/article/download/11280/11144
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Aiko Putri Az-Zahra, Fidda Alifia Gunsa, Nabilah Qanita Salsabila
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.